Ze względu na ogromną liczbę użytkowników, Facebook dociera do prawie każdego zakątka społeczeństwa, osiągając niebotyczne zasięgi. Poza osobami posiadającymi prywatne profile i będącymi jednocześnie reklamobiorcami, na platformie jest obecnych również wiele firm, które występują w roli reklamodawców.
Jednak nie wszystkie marki (jeśli nie większość z nich) reklamują się skutecznie, popełniając zwykle banalne błędy. W dzisiejszym artykule omówimy 5 typowych błędów popełnianych przez facebookowych reklamodawców.
Błędy Facebook Ads #1: Błędnie dobrani odbiorcy
Zbyt szerokie docieranie do odbiorców, którym reklama wyświetla się non stop, a którzy w ogóle na nią nie reagują, zupełnie mija się z celem. Skoro chcesz już płacić za osoby, do których docierają Twoje reklamy, zainwestuj pieniądze w inteligentne kierowanie reklam do odpowiednich użytkowników, co do których istnieje wręcz pewność, że podejmą akcję dającą Ci konwersję z reklamy.
W tym celu skorzystaj np. z Custom Audience i Lookalike Audience, a przede wszystkim obserwuj, jak odbiorcy Twoich reklam na nie reagują.
Błędy Facebook Ads #2: Brak cierpliwości
Brak cierpliwości podczas reklamowania się na Facebooku to pierwszy krok do facebookowego piekła. Uzbrój się w cierpliwość, zbyt pochopnie się nie ciesz i zbyt często nie zmieniaj reklam. Niezwykle ważne jest zebranie jak największej ilości danych na samym początku kampanii. Ich gromadzenie ma kluczowe znaczenie dla wprowadzenia odpowiednich zmian (optymalizacji) w miarę upływu czasu.
Pamiętaj, że każdy dzień jest inny i w zależności od budżetu i rodzaju reklamy, warto przetestować ją chociaż przez 5-7 dni. Zupełnie inaczej może działać kampania, która rusza np. w sobotę, niż taka, która rusza w Poniedziałek – zazwyczaj, ta druga będzie miała znacznie lepsze rezultaty, które niekoniecznie muszą wynikać z tego, że jest to lepsza kampania.
Błędy Facebook Ads #3: Testowanie zbyt wielu rzeczy naraz
Eksperymentowanie i testowanie są ważne, aby optymalizować reklamy. Warto to jednak robić z głową. Zamiast zmieniać całą kreację naraz, przetestuj osobno zmianę grafiki, copy i innych elementów. Tylko dzięki testowaniu małych zmian i to po kolei, będziesz mógł namierzyć, co w Twoich reklamach działa, a co nie.
Pamiętaj, że reklamowanie na Facebooku to przede wszystkim testowanie i zbieranie danych, by potem wykorzystać je w celu stworzenia dobrej lub bardzo dobrej kampanii – jeśli tylko wiesz na jakie dane patrzeć i jak pod nie optymalizować swoje kampanie.
Błędy Facebook Ads #4: Monitorowanie niewłaściwych danych
Menedżer reklam na Facebooku nie bez powodu jest mocno rozbudowany. Nie pozwól na to, by niektóre z jego funkcji pozostały w tyle podczas śledzenia wydajności każdej Twojej reklamy. Domyślna kolumna nie pokazuje wszystkich kluczowych wskaźników wydajności, na które powinieneś zwrócić uwagę. Dostosuj kolumny, aby uzyskać dodatkowe informacje, takie jak np.:
- CTR (Link Click-Through Rate)
- CPC (Cost per Link Click)
- Częstotliwość (Frequency)
- Zasięg (Reach)
- Ocena trafności (Relevance Score)
- Koszt/wynik (Cost per Result/Results)
- CPM (Cost per 1,000 Impressions)
Czy również od niedawna wprowadzone, mierzące jakość naszych reklam, zaangażowanie użytkowników pod nimi i szacowany rezultat w postaci konwersji:
- Quality Ranking
- Engagement Rate Ranking
- Conversion Rate Ranking
Te kluczowe wskaźniki wydajności pozwolą Ci o wiele lepiej zrozumieć skuteczność reklam, niż wskaźniki domyślnie wyświetlane w menedżer reklam. Pamiętaj jednak, że możesz stworzyć własne kolumny, które będą wyświetlały dane ważne dla Twojego typu biznesu lub dla typu kampanii, którą aktualnie chcesz przeanalizować.
Np. przy reklamie video, bardzo dobrą opcją jest dodanie: Video Average Watch Time czy Video Watches at 75%.
Błędy Facebook Ads #5: Kreacje bez polotu
Reklam na Facebooku jest na pęczki, dlatego musisz dobrze przemyśleć swoją kreację i sprawić, że stanie się zauważalna, przyciągając uwagę Twoich docelowych odbiorców. Wyróżnij się! To klucz do sukcesu podczas reklamowania się na Facebooku.
Z doświadczenia napiszę, że jeśli kreacja nie wygląda na typową reklamę, a raczej na zwykły, social mediowy feed – będzie ona działać znacznie lepiej. Ludzie chętniej klikną w reklamę z popularnym, czy śmiesznym memem, w którym podprogowo przemycimy informację o naszym produkcie, czy usłudze, niż na reklamę, w której od razu widać, ze próbujemy coś sprzedać lub zaoferować.
Protip: Mniej znaczy więcej, jeśli chodzi o tekst w Twoich kreacjach reklamowych. Staraj się, by stanowił on nie więcej niż 20% powierzchni Twojej reklamy. Choć od jakiegoś czasu Facebook zwykle akceptuje reklamy zawierające większą ilość tekstu, charakteryzują się one o wiele mniejszą skutecznością, dlatego warto wziąć to sobie do serca.
To oczywiście nie wszystkie, a tylko najczęściej popełniane błędy podczas reklamowania się na Facebooku. Znasz jeszcze jakieś, przed którymi warto przestrzec innych? Napisz o nich w komentarzu pod tym artykułem.
Jeśli któryś ze wspomnianych błędów kiedykolwiek Ci się przydarzył, nie zrażaj się, tylko jak najszybciej wprowadź zmiany w swoim działaniu, by w pełni wykorzystać to, co platforma ma do zaoferowania reklamodawcom. Eksperymentuj z funkcjami, bądź cierpliwy i kreatywny, a doczekasz się sukcesu. Powodzenia!