Lookalike Audience i Custom Audience to tematy gorące wśród marketerów prężnie działających w roli reklamodawców na Facebooku. Treści dotykających zaawansowanych kwestii w tych tematach jest w sieci sporo, jednak merytorycznych artykułów, skierowanych do osób, które dopiero planują rozpocząć swoją przygodę w tym zakresie, jest jak na lekarstwo. Dlatego dziś piszemy o Lookalike Audience i Custom Audience od podstaw.
Lookalike Audience i Custom Audience, czyli co?
Korzystanie z Lookalike Audience i Custom Audience to świetny sposób na skuteczne targetowanie reklam i maksymalne wykorzystanie każdej włożonej w nie złotówki. Prawdopodobnie zastanawiasz się, czym w takim razie jest Lookalike Audience i Custom Audience.
Upraszczając, Custom Audience to niestandardowi odbiorcy reklam na Facebooku, a Lookalike Audience to odbiorcy reklam podobni (pod względem zachowań w sieci) do np. Twoich klientów.
Odbiorców niestandardowych i odbiorców podobnych możesz utworzyć za pomocą różnych opcji, jakie udostępnia Facebook, np.:
- wgrania pliku z danymi dotyczącymi Twoich aktualnych klientów (np. baza adresów e-mail);
- stworzenia listy osób, które odwiedziły Twoją stronę internetową lub wykonały inne akcje odnotowane przez Pixel Facebooka (pod warunkiem, że taki piksel zaimplementowałeś na swojej stronie www);
- stworzenia listy osób, które pobrały Twoją aplikację mobilną lub grę albo wykonały specyficzną akcję wobec nich;
- stworzenia listy ludzi zaangażowanych w interakcje z treściami, jakie publikujesz na swoim firmowym profilu na Facebooku lub Instagramie.
Korzystając z jednej z tych opcji, podczas tworzenia grupy odbiorców niestandardowych, możesz wyświetlać reklamy osobom, które już wykazały zainteresowanie Twoim produktem lub usługą. Obniża to znacznie koszt dotarcia do odbiorców, a jednocześnie zwiększa szansę na osiągnięcie wybranego celu związanego z wyświetlaniem reklamy tym odbiorcom.
Przykład: możesz emitować reklamę do osób, które obejrzały 75% lub więcej Twojego filmu. Oznacza to, że Twoje reklamy są prezentowane tylko osobom, które są zainteresowane Twoim produktem czy usługami, które oferujesz.
Lookalike Audience pozwala wykorzystać niestandardową grupę odbiorców, jako źródło do zbudowania kolejnej grupy osób o podobnych zainteresowaniach i zachowaniach, jak osoby z Twojej grupy odbiorców. Mówiąc wprost, Facebook analizuje nieskończoną ilość danych, porównując Twoje listy niestandardowych odbiorców z użytkownikami całego serwisu i znajduje wśród nich “wirtualnych bliźniaków” Twoich klientów i potencjalnych klientów.
Jeśli zatem, ktoś obejrzał naszą reklamę w 75% lub więcej i stworzymy w oparciu o to grupę odbiorców podobnych, to będziemy mieli pewność, że takie osoby również od razu mogą być zainteresowane naszymi produktami, czy usługami. Genialne, prawda?
W ten sposób stworzone reklamy możesz kierować na wiele miast, regionów, a nawet krajów, a następnie wybrać liczbę odbiorców na podstawie procentu całkowitej populacji. 1% to odbiorcy najbardziej zbliżeni do odbiorców źródłowych, a 10% to najszersza grupa odbiorców podobnych.
Analizowanych danych w takim procesie jest tak dużo, że Facebook potrzebuje zwykle kilku minut, by pokazać Ci estymację liczby odbiorców Twojej reklamy. Gdy zobaczysz niebotyczne wyniki tych estymacji, uznasz jednak, że warto było cierpliwie poczekać.
Użyj Lookalike Audience do tworzenia reklam
Oczywiście nie ma sensu tworzyć ani Lookalike Audience, ani Custom Audience, jeśli nie zamierzasz ich używać. Ale jeśli nie pokusisz się o ten krok, naprawdę wiele stracisz, a przy okazji, przepalisz niezły budżet na nieskuteczne reklamy.
Korzystanie z odbiorców niestandardowych i odbiorców podobnych to świetny sposób na zdefiniowanie odpowiedniego targetowania oraz emisję reklam do osób, które są zaangażowane i zwiększają konwersję reklam.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci zrozumieć podstawy Lookalike Audience i Custom Audience i skutecznie stosować tę wiedzę w Twoich kampaniach. Powodzenia!